Arbeidsconflict na corona en thuiswerken
“Blurring” heet het, het fenomeen dat kan ontstaan nu werknemers meer thuiswerken door de overheidsmaatregelen rondom covid-19. Blurring betekent dat de grens tussen werk en privé vervaagt, alles loopt door elkaar. Geen “op- en afschakelen” meer tijdens je reis naar het werk, niet het thuiskomen en daar weer rust en ontspanning vinden. En het ook moeilijk vinden om te stoppen met werken, meer uren maken, de laptop niet meer uit kunnen zetten.
Als werkgever heb je niet alleen te maken met zieke werknemers die corona krijgen of in quarantaine moeten. Er zijn ook andere gezondheidsrisico’s die mede door het fenomeen blurring de kop op steken nu er meer wordt thuisgewerkt. Deze risico’s vallen ons inziens in drie onderwerpen uiteen. Fysieke klachten, psychische klachten en relatiegerelateerde stress.Geen goede werkplek leidt tot fysieke klachten
Allereerst horen we vaker aan de mediationtafel terug dat mensen fysieke klachten hebben door het thuiswerken. Heb je wel een werkkamer? Een goede bureaustoel of bureau op goede hoogte of andere arbo-technische randvoorwaarden, zoals lichtinval en een rustige omgeving? Rugklachten, nekklachten en schouderklachten zijn het gevolg. Een gezondheidsrisico waar werknemers aandacht voor moeten hebben. Werkgevers kunnen de arbo-omstandigheden thuis wellicht meer optimaliseren en faciliteren.Psychische druk neemt toe door thuiswerken
Op de tweede plaats merken we tijdens arbeidsmediation dat de psychische druk op de werknemer toeneemt. We zien soms in een video-bespreking de HR-directeur tussen de wasmachine en de droger in het washok zitten, een werknemer die een bureau heeft geplaatst onder de trap, of iemand die deze zomer in de snikhitte op zolder zat te werken. En ondertussen wordt de werknemer afgeleid door het huishouden, de boodschappen, de kinderen. Allemaal tussendoor. En “en passent” kom je de huishoudelijke hulp tegen, de kinderoppas of spelende vriendjes van de kinderen. Afleiding die leidt tot een gebrek aan concentratie. Bovendien is het moeilijk om een werkdag te definiëren. Werktijden vervagen, er worden meer uren gemaakt en dit de gehele dag door. Hierdoor zijn er geen duidelijke werkblokken meer die afgewisseld worden door pauzes.Blurring, zorgen en relatieproblemen leidt tot echtscheiding
Tenslotte merken we in de scheidingsbemiddeling (of mediation voor een ouderschapsplan na de scheiding) dat mede door het thuiswerken en de corona maatregelen het besluit tot een echtscheiding is genomen. Want wanneer er sprake is van “blurring” en vervaagde grenzen tussen werk en privé, er minder gevoel van ontspanning is, worden zaken waar je in je relatie tegenaan loopt heel snel duidelijk. De valkuil en de allergieën op elkaar, de ergernissen en het gebrek aan goede communicatie erover doen de spanningen oplopen. Daarbij horen we ook dat veel werknemers zich zorgen maken over het werk en de toekomst. Het voorbestaan van het bedrijf, hangt er een ontslag in de lucht, heb ik morgen nog wel werk? Spanningen die niet helpen om het met elkaar leuk en gezellig te houden. Kortom: corona is hard werken op alle gebieden en blurring is daarbij fataal, spanningen lopen te hoog op.Arbeidsmediation en Arbodiensten
Wij merken een toename van het aantal zieke werknemers en arbeidsmediations. Werknemers en werkgevers worden door de arbo-arts of bedrijfsarts geadviseerd om een mediation op te starten. Soms is er een conflict op het werk, soms spelen andere zaken waarbij blurring een belangrijke oorzaak is. Dit geldt voor alle regio’s zoals Zeeland (Middelburg, Goes, Zeeuws Vlaanderen), West-Brabant en de Brabantse Wal gemeenten (Bergen op Zoom / Halsteren / Tholen), de regio Rotterdam, Eindhoven en Breda en Utrecht (Bilthoven / Nieuwegein).Mediation scheiding zou meer gefaciliteerd moeten worden door werkgever
Soms is er sprake van een conflict op de werkvloer, soms zijn het de psychische spanningen. In alle gevallen hebben we goede resultaten met mediation. De communicatie wordt in een veilige omgeving vlot getrokken, er is aandacht voor wat er werkelijk speelt omdat de gesprekken vertrouwelijke zijn. Er komt ruimte om naar zowel het belang van de werkgever als de werknemer te kijken. Wat ons betreft zouden HR-managers of werkgevers meer aandacht mogen hebben voor de werknemer die in een echtscheiding is beland. Wanneer er stress en spanning is, wanneer de scheiding zelfs op een vechtscheiding dreigt uit te lopen, leidt dit tot uitval van de werknemer. Bovendien is de overdracht die de werknemer in scheiding doet op de werkvloer en bij collega’s groot. Dit leidt tot afname van arbeidsproductiviteit en een loyaliteitsclaim die op de collega’s wordt gedaan. Zo denken wij dat het de werknemer in scheiding makkelijker kan worden gemaakt wanneer een afspraak voor scheidingsbemiddeling onder werktijd mag, zonder er een vrije dag voor op te nemen. Dat er ruimte is om bijvoorbeeld financiële en juridische zaken bij elkaar te zoeken. En tenslotte: om een vechtscheiding te voorkomen, zouden in de secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen worden opgenomen dat er een bijdrage beschikbaar wordt gesteld wanneer een werknemer een mediation traject voor de scheiding start. Rechtsbijstandsverzekeraars kennen ook steeds vaker een mediationdekking, dit zouden werkgevers ook kunnen doen.Mediation leidt tot minder uitval op de werkvloer en gezondere werknemers
* Herken je je in dit bericht en ben je zelf werknemer en op zoek naar een mediator? Neem gerust contact met ons op, dan luisteren we naar je verhaal en bespreken we een plan van aanpak en procedure. * Ben je werkgever of HR-manager en wil je eens met ons verder sparren over wat wij kunnen betekenen bij een zieke werknemer, of in het sociale beleid en arbeidsvoorwaarden in het algemeen? Mail ons of bel voor een afspraak. * Omdat sociale afstand in verband met corona geboden is, is het mogelijk om elkaar te spreken met ZOOM of videobellen.Lees hier meer over onze mediationtrajecten bij een arbeidsconflict.
Klaar voor een kennismaking?
We staan via telefoon en e-mail klaar om vragen te beantwoorden. Het is natuurlijk ook mogelijk een orientatiegesprek in te plannen!