Mayet Mediators hebben veel ervaring in de zorg, en in conflictbemiddeling in de zorg. Er zijn veel samenwerkingsverbanden in de zorg, en daarmee ook veel verschillende verhoudingen. Het zogenaamde level playing field bepaalt veel beslissingen. Wij bemiddelen in conflicten, met grote regelmaat ook preventief, bijvoorbeeld:
- binnen het medisch specialistisch bedrijf
- binnen de maatschap
- tussen bestuurders en toezichthouders
- tussen de zorginstelling en medisch specialisten of artsen in loondienst
- tussen zorginstellingen en ondernemingsraden of cliëntenraden
- tussen zorginstellingen en cliënten
Gelukkig wordt mediation als conflictbeslechting in de specifieke wetgeving van de zorg genoemd. Daarnaast is er de zogenaamde Governance code voor de Zorg. Wanneer er tussen bestuurders en toezichthouders conflicten ontstaan, wordt mediation als mogelijkheid genoemd.
Niet alleen tussen de zorginstelling en haar bestuurders of werknemers, maar ook in de verhouding tussen een zorginstelling en burgers kan mediation een rol spelen. Uit het Uitvoeringsbesluit Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) volgt dat burgers nadat zij een klacht hebben ingediend bij de klachtfunctionaris via het landelijk meldpunt zorg een mediator in kunnen schakelen. Mediation wordt gelukkig in de gezondheidszorg centraal gesteld als middel voor conflictoplossing. Mayet Mediators zijn op de hoogte van deze wet- en regelgeving en hebben affiniteit in de zorg.